Átalakulóban a kötelező biztosítás rendszere
A november elején induló kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány idén több mint 750 ezer autóst érint, de a szakértők szerint nem várható díjemelkedés, sőt a vidéki autósok még enyhe csökkenésre is számíthatnak.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) év végi kampánya továbbra is az autósok egy részét érinti: idén több mint 750 ezer gépjármű tulajdonosa dönthet a biztosítóváltásról, közülük mintegy 400 ezer személyautó után. A biztosítási piacon most a stabilitás jellemző, a szakértők szerint a kötelező biztosítás átlagos díja 33 ezer forint körül marad, ami nemcsak az inflációt nem követi, de a vidéki autósok esetében akár néhány százalékkal csökkenhet is.
Kozma Gábor, az Insura.hu vezérigazgatója az MTI-nek elmondta: a verseny egyre élénkebb a biztosítók között, ezért az új szerződések díja nem emelkedik, noha az infláció indokolná. Ez kedvező hír az autósoknak, különösen azoknak, akik régebbi, 2010 előtt vásárolt járművet üzemeltetnek, hiszen ők január 1-jei fordulónappal válthatnak biztosítót. Az újabb, 2010 utáni autók esetében a szerződésváltás a vásárlás évfordulóján lehetséges.
A két csoport közötti díjkülönbség jelentős: a régi gépjárművek átlagdíja 33 ezer forint, míg az újabbaké 55 ezer forint körül alakul – ez mintegy 66 százalékos eltérés. Ennek oka, hogy a 15 évnél idősebb autók túlnyomó része (95 százaléka) a legkedvezőbb, B10 besorolásban van, míg a teljes állomány harmada tartozik ebbe a kategóriába.
A biztosítók idén is alkalmaznak károkozói pótdíjat azoknál, akik az elmúlt három-öt évben kárt okoztak. A pótdíj szorzója akár másfélszeres vagy kétszeres is lehet, így az ilyen ügyfeleknek érdemes különösen körültekintően kalkulálniuk. Ha a káradatokat a szerződéskötéskor hibásan adják meg, a biztosító a központi kártörténeti adatbázis alapján jóval magasabb díjat is kiszámlázhat.
 
			